Japán lepárlók

YAMAZAKI

Alapítva: 1923 Tulajdonos: Suntory

 

Japán első lepárlóját egy nyugatbarát gondolkodású vállalkozó, az iparágba korábban már italkereskedőként is belekóstoló Tori Shinjiro hívta életre a múlt század húszas éveiben. Az alapító és hûséges segítőtársa, a skótföldön tanult, majd a főzés tudományát Japánba is elhozó Taketsuru Masataka nem csak a japán whisky ipar megteremtésében, de – a Tory Bar néven létrehozott whisky-bár hálózat vagy épp a Youshu Tengoku címû whisky-szaklap révén – a nemes ital szigetországi népszerûsítésében is úttörő szerepet játszott.

 

A Kiotó közelében, az egykoron Minaseno néven ismert, hegyekkel körülölelt, erdős területen álló Yamazaki lepárló 1923-ban kezdte meg mûködését, majd hat esztendővel később az első palackozás, a Suntory Shirofuda is napvilágot látott. A kezdeti lokális sikereket követően az 1937-ben kiadott Kakubin aztán végleg megalapozta a főzde hírnevét, és a gondosan megtervezett marketingnek, a hagyományos formákkal tudatosan szakító palackoknak és persze a Suntory főzetek egyedi ízének köszönhetően ma már az egész világ a lepárló csodájára jár.

 

Ezt a bizonyos csodát pedig sokan sokféleképpen magyarázzák. Egyesek a környékbeli számtalan forrás kristálytiszta vízében, mások az üzemben használt sok-sok különböző formájú és méretû üst által életre keltett különféle ízharmóniákban, megint mások meg a gondosan megválogatott (Ausztráliából, Skóciából és Észak-Amerikából importált) alapanyagokban látják a titok nyitját. A helyiek nem mennének ilyen messzire, ők inkább a messze földön híres japán szorgalomnak és precizitásnak, valamint a whisky iránt érzett olthatatlan szenvedélyüknek tulajdonítják párlataik páratlan ízvilágát.

 

A kezdeti évtizedekben még egészen visszafogott Yamazaki párlatok mára tökéletesen komplex és kiegyensúlyozott, a mézes-virágos jegyeket az érett gyümölcsök világával kiteljesítő italokká nemesedtek. És ahogyan a Yamazaki 10, 12 és 18 éves kiadásai is folyamatosan fejlődnek, úgy maga a lepárló és a Suntory birodalom is mindent megtesz azért, hogy továbbra is a japán whisky-ipar élvonalában maradjon. Az ország legnagyobb importőreként ismert cég napjainkban olyan kiváló skót lepárlókat tudhat magáénak, mint a Bowmore, a Glen Garioch vagy az Auchentoshan.

 

(A Suntory még a hollywoodi filmiparba is belekóstolt. A cég Bill Murray közremûködésével forgatott reklámfilmeket, hogy nemzetközileg már rég elismert maltját a hazai piacon is népszerûsítse, a történetet alapul vevő, Sophia Coppola által rendezett Elveszett jelentés címû mozifilm pedig a globális piacokon is tovább erősítette a Suntory Malt pozícióit.)